10 نکته درباره مزدا MX-5 میاتا

تاریخ : چهارشنبه , ۱۳۹۶/۰۱/۲۳ ۱۷:۱۲
10 نکته درباره مزدا MX-5 میاتا
خودروهای بسیار معدودی هستند که عملکردی نظیر مزدا MX-5 میاتا دارند.
هم‌اکنون این خودرو در نسل چهارم خود به سر می‌برد و عمده تمرکز خود را روی هیجان رانندگی و ارائه‌ی بهتر قدرت تولیدی گذاشته است. از زمان معرفی این خودرو در سال 1989، MX-5 میاتا یکی از موفق‌ترین خودروهای روباز بازار بوده و امسال یک میلیونمین دستگاه از این خودرو توری را در سرتاسر آمریکا برگزار کرده است.
اگر پیش از این ملاقاتی با این خودرو داشته‌اید می‌دانید که موارد گفتنی زیادی دراین‌باره وجود دارد. بنابراین 10 نکته‌ای که مالکان MX-5 میاتا بهتر از هر کس دیگری می‌فهمند را برای شما ارائه کرده‌ایم. با ما همراه باشید.
 

10. نیازی نیست که خودروها پیچیده باشند

هدف از طراحی MX-5 میاتا عرضه‌ی خودرویی غیر پیچیده و کوچک بوده است. در حقیقت مزدا بیش از آنکه روی پیچیدگی‌های فنی یک خودروی مدرن تمرکز کند روی سبک‌وزن بودن خودرو تمرکز داشته و از طرفی هنوز هم تمام قوانین قانونی و ایمنی را رعایت می‌کند. درحالی‌که برخی خودروهای اسپورت از سیستم‌های خیال‌انگیز الکترونیکی و چهارچرخ محرک استفاده می‌کنند، میاتا به آن چیزی که بهتر از همه می‌داند چسبیده است.
 

9. واقعاً ارتباط بین راننده و خودرو می‌تواند وجود داشته باشد

اگر قسمت‌های قدیمی‌تر تاپ گیر را دیده باشید پس می‌دانید که سه مجری اسبق این برنامه اغلب درباره‌ی ارتباط بین راننده و خودرو صحبت می‌کردند. این موضوع در واقع بخشی از فلسفه وجودی MX-5 میاتا است و در زمان‌های گذشته نیز به عنوان رابطه همزیستی بین سوارکار و اسب دیده می‌شد. از نظر کمپانی رانندگی با MX-5 میاتا احساس فراخی و آزاد بودن را ایجاد می‌کند.
مدیر برنامه سابق مزدا ژاپن می‌گوید که مزدا با تلاش زیاد روی جدیدترین تکنولوژی‌ها و پیاده کردن اصول خود کار کرده است. برای نمونه محل قرار گرفتن اهرم تعویض دنده تعیین خواهد کرد که چه عضله‌هایی از بدن باید به کار گرفته شود. 
 

8. ارزش‌هایی در تاریخ وجود دارد

در سال 2014 مزدا بیست و پنجمین سالگرد تولید MX-5 میاتا را با تولید نسخه‌ی 100 دستگاهی مخصوص که تنها در 10 دقیقه فروخته شد جشن گرفت. این واقعه همچنین زمانی عالی برای نگاه به گذشته و تاریخچه‌ی خودروهای اسپورت بود. این خودرو محبوب‌ترین رودستر ادوار است. وقتی این خودرو در سال 1990 در بازار عرضه شد رقبای بسیار کمی داشت.
دومین نسل MX-5 میاتا در سال 1999 از راه رسید و به‌طور غیرمنتظره‌ای وزن خودرو اندکی افزایش یافته بود. قدرت پیشرانه با 25 واحد افزایش به 140 اسب بخار رسیده بود اما مهم‌ترین فاکتور این بود که مزدا توازن یک خودروی اسپورت را حفظ کرده بود.
چند سال بعد سومین نسل میاتا و در سال 2005 معرفی شد. یک بازطراحی نیاز بود و مزدا برادر طراح مشهور یان کلوم را که مورای کالوم نام داشت فراخواند. وزن خودرو کاهش یافته و پیشرانه 4 سیلندر 2 لیتری آن 170 اسب بخار قدرت تولید می‌کرد. همچنین مدل سقف سخت میاتا نیز معرفی شد که بیش‌ازپیش بر محبوبیت این خودرو در بازار افزود.

7. زیبایی واقعی در خودروی اسپورت دیفرانسیل عقب وجود دارد، این خودرو همچنین کانورتیبل هم هست

خودروهای کانورتیبل شاید در بقیه نقاط دنیا به اندازه آمریکا محبوب نباشند اما بی‌تردید نکاتی برجسته در طراحی این خودروها وجود دارد؛ اما برخلاف دیگر خودروها که نمونه‌های کانورتیبل را بر اساس نسخه‌ی کوپه عرضه می‌کنند، میاتا از ابتدا به صورت یک رودستر توسعه یافت. مالکان میاتا نه تنها می‌توانند زیبایی و جذابیت رانندگی یک خودروی سبک‌وزن را ستایش کنند بلکه قادرند با باز کردن سقف آن از هوای آزاد نیز لذت ببرند.
 

6. یک خودروی اسپورت حتماً نباید گران‌بها باشد

بهای مزدا MX-5 میاتا از 25750 دلار آغاز می‌شود و ثابت می‌کند که خرید یک خودروی اسپورت ضرورتاً نباید فرایندی گران‌قیمت باشد. پیش از معرفی تویوتا 86 و سوبارو BRZ، مزدا در این کلاس دست برتر را داشته است. البته خودروهایی مانند موستانگ و کامارو نیز حضور دارند اما آن‌ها دقیقاً به خاطر وزن کم شناخته نشده‌اند و البته بسیاری از طرفداران خودرو نظرات متفاوتی درباره تعریف خودروی اسپورت دارند اما عده‌ی بسیار معدودی خواهند گفت که میاتا خودرویی اسپورت نیست.

5. راندن یک رودستر کوچک و چابک می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های رانندگی باشد

برخی افراد فکر می‌کنند که تجربه واقعی رانندگی یعنی پشت فرمان خودروهایی همانند فراری و لامبورگینی قرار گرفتن! تعدادی نیز شاید بگویند که لذت ناب رانندگی تنها از طریق خودرویی سبک‌وزن و دیفرانسیل عقب به دست می‌آید. به تازگی جرمی کلارکسون 10 خودروی برتر خود در سال گذشته را برشمرده و میاتا نیز یکی از آن‌هاست. یک رودستر چابک و کوچک می‌تواند یکی از بهترین تجربه‌های رانندگی را ارائه دهد و میاتا یکی از بهترین گزینه‌های در دسترس است.

4. اصلاحات کم‌هزینه راهی مناسب برای ارتقای تجربه رانندگی است

در واقعیت هیچ خودرویی که از کارخانه بیرون می‌آید به علت قوانین آلایندگی و… عالی نیست؛ اما مالکان میاتا این فرصت را دارند تا با هزینه‌ای کم در افترمارکت خودروی خود را ارتقا دهند. موارد ساده مثل لاستیک‌های چسبنده‌تر، ترمزهای بزرگ‌تر و… می‌توانند باعث بهبود عملکرد میاتا شوند. حتی برخی قطعات ساده می‌توانند باعث ارتقای پیشرانه‌ی میاتا شوند.
 
 

3. مسابقه دادن می‌تواند کم‌هزینه و جذاب باشد

حتماً دلیلی وجود دارد که چرا مزدا MX-5 میاتا یکی از پرتعدادترین خودروهای مسابقه‌ای در جهان است. نه‌تنها این خودرو قابل‌ابتیاع است بلکه خودروساز ژاپنی به‌طور کامل رخدادهای موتوراسپورت را با راه‌اندازی جام MX-5 حمایت می‌کند. جدیدترین خودروی مسابقه‌ای MX-5 حدود 100 سفارش ساخت را دریافت کرده و بهای آن از 53 هزار دلار آغاز می‌شود و این خودرو ارزان‌تر از برخی خودروهای لوکس و اسپورت است و لذت فراوانی را ایجاد می‌کند.
 

2. بالانس وزن 50/50 تنها یک سخن بازاریابی نیست

احتمالاً شنیده‌اید که خودروسازان درباره‌ی توزیع وزن مساوی خودرو در جلو و عقب کار سختی دارند. به این منظور مزدا ویدئویی منتشر کرده تا تنظیم فوق‌العاده خودروی خود را به منظور ارائه‌ی بهترین تجربه رانندگی نشان دهد. مزدا توازن 50/50 را در میاتا ایجاد کرده است؛ و اگر شما هر روز با این خودرو در خیابان‌ها رانندگی کنید خواهید فهمید که توزیع وزن 50/50 چیزی بیش از یک تبلیغ بازاریابی است. 
 
 

1. نسبت قدرت به وزن ثابت می‌کند که اسب بخار همه‌چیز نیست

زمانی که بحث لذت رانندگی خالص پیش می‌آید MX-5 میاتا ثابت می‌کند که نسبت قدرت به وزن مهم‌ترین ویژگی است. برخی خودروها قدرت تولیدی، شتاب اولیه و حتی زمان طی مسافت 400 متر خود را تبلیغ می‌کنند اما تعداد کمی نسبت قدرت به وزن را نشان می‌دهند. بسیاری گمان می‌کردند که مزدا در چهارمین نسل میاتا از توربو استفاده خواهد کرد اما این خودروساز راه بهتری را بلد است. مزدا می‌داند که وقتی بحث لذت رانندگی باشد اسب بخار همه‌چیز نیست. تمرکز مزدا روی سبک‌وزنی به این شرکت اجازه داده تا از پیشرانه‌ی کوچک‌تری سود ببرد.

منبع: پدال